8e etappe Lubeck - Wismar 78 km

10 juli 2022 - Wismar, Duitsland

Het eerste stuk van vandaag ging naar het Noorden tot Travemunde (23 km) aan de Ostsee en was zeker niet het mooiste wat Duitsland te bieden heeft, o.a. veel oude industriële gebouwen. Bij Travemunde staken we het zeegat over naar Priwall en enkele kms verder zijn we in de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern (MV) wat tot 1989 onderdeel was van de DDR.

Vanaf nu volgen we de Ostseeradweg route naar het Oosten. Vandaag liep deze route over grindpaden, duinzand, kinderkopjes en asfalt. Na 5 km in MV hebben we foto’s gemaakt aan de Oostsee, onze banaan gegeten en hup weer verder. De asfaltfietspaden waren qua ondergrond prima maar het hoogte verschil was nog al eens het probleem met stijgingen van wel 12 of 13%. Dit soort paden kom je ook in de duinen tussen Renesse en Haamstede tegen alleen hier zijn de dalingen en stijgingen langer en hoger. De eerste fatsoenlijke badplaats op onze route was Boltenhagen, hier hebben we een terrasje gepikt.

Er zijn best veel Duitsers aan het fietsen (95% op de E-bike) en het wandelen en dat komt waarschijnlijk omdat het geen strandweer is. De zon schijnt wel, maar er staat een harde wind en de temperatuur ligt onder de 20 graden. 10 km voordat we in Wismar zijn, fietsen we het terrein op van de plaatselijke Brandweer en gebruiken we hun picknicktafel voor onze lunch.

Om 2 uur bereiken we onze Herberg in Wismar en we hebben hier een ruime vierpersoonskamer. Inchecken, bed opmaken, douchen en nog wat rommelen en daarna gaan we met de fiets richting centrum. We lopen wat rond, zien mooie ouwe geveltjes, maken wat foto’s en nemen een terrasje. Hierna gaan we terug om te eten en het verslag te maken. We nemen vanavond nog een biertje en gaan op tijd slapen want morgen is er weer een fietsdag,

groetjes TRESSS

1. Yvonne Suijkerbuijk:
    11 juli 2022
    Weer een mooi verslag om te lezen, Wismar zijn wij met ons moeder geweest, mooie plaatst!!!