15e etappe Prebelow - Oranienburg 81 km

17 juli 2022 - Oranienburg, Duitsland

Vandaag de laatste etappe voor Berlijn begint rustig met een ontbijt om 8 uur, droog en bewolkt weer en 14 graden. Jan had ons al gewaarschuwd voor de wortel opdruk, want hij was gisteren al naar Rheinsberg geweest. Die wortel opdruk was VERSCHRIKKELIJK, en niet alleen de 9 km voor Rheinsberg maar ook de 10 km die we daarna op het fietspad voor onze kiezen kregen. Gelukkig bleef het hierbij.

De rest van deze etappe verliep prettig, vlak ( dat is even geleden) door bossen en over goede fietspaden en de laatste 30 km ook voor een groot gedeelte langs de Havel, een rivier met plezierjachten en andere watersport liefhebbers, en vanaf 12 uur kwam daar ook de zon nog bij.

Zowel gisteren als vandaag kwamen we veel toerfietsers tegen die bepakt waren zoals wij en we ontdekten dat wij op de fietsroute Berlijn - Kopenhagen aan het fietsen waren. Wij weliswaar in tegengestelde richting maar die anderen waren zeer waarschijnlijk op weg naar Kopenhagen.

Om half 2 zijn we bij onze Herberg die helemaal verlaten is. We hebben een mailtje gekregen dat we met een code de kamersleutel uit een box kunnen halen en dat lukt. Verder komen we tot half negen s’avonds niemand tegen in de Herberg. Het lijkt wel een spookhuis.

We doen onze dingen (bed opmaken, uitpakken,  douchen etc) en stappen rond 3 uur op de fiets. We brengen eerst een bezoek aan concentratiekamp Sachsenhausen. Hier komen - ook  vandaag - heel veel bezoekers op af en het is ook zeer indrukwekkend. We kijken rond en maken enkel foto’s en gaan daarna verder de stad in.

We slapen hier 2 nachten en in de Herberg hebben we alleen maar logies dus we kijken rond wat we waar kunnen vinden en nemen alleen een sixpack bier mee (alle winkels zijn op zondag dicht). Ook rijden we langs het station waar we morgen de trein naar Berlijn nemen. We rijden daarna terug naar onze Herberg, zetten de fietsen weg en gaan naar een Biergarten die op loopafstand ligt. Hier drinken we enkele biertjes en eten we Currywurst mit Pommesfrites en daarna nemen we nog een softijsje; dit moet genoeg zijn voor vandaag.

in de vooravond zien we de Nederlandse dames met moeite winnen ook al wordt het nog 4-1. We zitten nog wat te luieren voordat we naar bed gaan en morgen niet fietsen maar de toerist uithangen inBerlijn,

groetjes, TRESSS

1. Yvonne Suijkerbuijk:
    17 juli 2022
    Veel plezier morgen in Berlijn!
  2. Loes staps:
    17 juli 2022
    Mooie stad. Geniet ervan.
  3. Rianda:
    18 juli 2022