16e etappe Oranienburg - Berlijn 33 km en Duisburg - Kevelaer 52 km is totaal 85 km

19 juli 2022 - Kevelaer, Duitsland

Rond 6 uur staan we op en om 10 voor 7 zitten we op de fiets richting Hauptbahnhof Berlijn. De route verloopt goed en we maken de ochtendspits mee van zowel de fietsers als de auto’s die allemaal richting Berlijn of de snelwegen gaan.

Ze hebben geprobeerd om het goed te regelen voor de fietsers maar het blijft aanmodderen; heb je net een keurig geasfalteerd stuk fietspad gehad krijg je weer een bospad of een zeer oneffen trottoir als fietspad, om maar te zwijgen van de honderden stoplichten en het switchen  van de rechterkant naar de linkerkant of andersom omdat er wegwerkzaamheden zijn. Maar Onze fietstocht verloopt goed en iets over half 9 bereiken we het station en om kwart voor 9 zijn we met de lift op perron 14 en hebben dus nog 2 uur voor onze trein vertrekt. Beter te vroeg dan te laat 😂 toch.

Op het perron ontmoeten we o.a. 3 Belgische fietsers die ook met dezelfde trein mee gaan en maken ‘n praatje met ze. Zij treinen met 2 keer overstappen door tot Eindhoven. De ICE trein is  best lux, de topsnelheid is 250 km p.u. maar toch duurt de rit langer dan 4 uur en dat is ‘n hele zit. We hebben we voldoende proviand ingeslagen bij de Netto in Oranienburg en daar hebben we in de trein veel profijt van.

Om 3 uur staan we buiten voor het station van Duisburg en begint onze 2e fietstocht van de dag. Eerst effe kijken welke kant we volgens de GPS op moeten en daarna gaan we op weg. In de binnenstad van Duisburg geeft de thermometer bij Jan 44 graden aan, 😓 oei. We gaan er voor, stoppen ‘n paar keer extra, drinken voldoende maar toch blijft t een aparte ervaring. We komen om 10 over 6 aan bij de Herberg en hebben dus meer dan 3 uur over 51 km gedaan; dan zie je wat voor impact het weer op onze gemiddelde snelheid heeft gehad.

Bij onze Herberg zit men aan het avondeten en voor ons is een aparte ruimte gereserveerd zodat we meteen kunnen aanschuiven. Dit doen we en na het eten zijn we al weer een stuk opgeknapt. Hierna douchen en ‘n biertje en we kunnen de hele wereld weer aan; dat was ‘n uur geleden wel anders!

Morgen vertrekken we weer rond 7 uur zodat we vroeg in de middag thuis zijn,

groetjes TRESSS

1. Rianda:
    19 juli 2022
    Een dag van rust én extreme inspanni g! Gelukkig nog op tijd voor het avondeten. Goede nachtrust gewenst en morgen met gelukkig wat lagere temperatuur én goeie fietspaden terug naar huis. Tot morgen mannen!
  2. Ad Notenboom:
    20 juli 2022
    Hele goede thuisreis. Hopelijk niet te warm.
  3. Jos Raaijmakers:
    20 juli 2022
    Goede thuisreis gewenst en geniet van de goede fietspaden in Nederland.