7e etappe Luneburg - Lubeck 97 km

9 juli 2022 - Lübeck, Duitsland

Zaterdagochtend bij het ontbijt zaten wij en nog 10 andere gasten in de eetzaal; de andere personen zouden qua leeftijd allemaal studenten kunnen zijn omdat de Universiteit bijna om de hoek ligt. Vrijdagavond was het feest bij de universiteit en de muziek konden we goed horen toen wij gingen slapen.

Na het ontbijt vertrokken we iets voor half 9; het zou droog blijven, wind NW kracht 4 en wij gaan naar t Noorden en bij het vertrek is het 16 graden. Na 26 km rijden we over de Elbe en we komen in Lauenburg in “de provincie” Schleswijk Holstein.

Kort daarna rijden we langs het Elbe-Lubeckkanaal op de Salz (zout) route. Het pad langs dit kanaal volgen we alles bij elkaar zeker 50 km. Het pad bestaat uit een mix van zand en leem met kiezels er in. Op het eerste gezicht fronsten we onze wenkbrauwen maar het viel alles mee. Het werd iets anders als het veel geregend had en we kregen onderweg enkele pittige buien.

Na bijna 2 uur fietsen een bananen stop omdat we niets anders tegen kwamen. Meteen daarna konden we wel koffie/thee drinken en dat deden we ook.  Voor de eerste bui net voor Molln konden we schuilen onder een brug. Maar na zo’n bui was het op het pad van leem en zand iets minder te fietsen. Na 67 km liep de achterband van de fiets van Rinus leeg; een bandenwissel bij ons duurt wel iets langer dan bij de F1. Eerst scheen de zon nog lekker maar links van ons werd de lucht zwart en even later barste het los en we konden nergens schuilen. Als verzopen katjes gingen we verder en 5 minuten later scheen de zon weer. Aan ons leem-/zandpad was heel goed te zien dat het op het grootste deel helemaal niet geregend  had. Om 2 uur waren we in Berkethin waar een supermarkt was dus eindelijk een mogelijkheid om iets te eten.

De laatste 20 km langs het kanaal verliepen rustig met een zonnetje in de rug en zo fietsten we ook Lubeck binnen. Even zoeken naar de juiste Herberg want er zijn er twee. Onze Herberg is in het centrum in een oud herenhuis. Onze kamer is op de vierde verdieping (zonder lift).

We hebben ons gedoucht en omgekleed en zagen Wout nog net winnen. Terwijl ik dit verslag maken zijn Jan en Rinus op zoek naar een super om inkopen te doen voor morgen onderweg want op zondag is hier niks open.

groetjes TRESSS

1. Loes staps:
    9 juli 2022
    Tsja, zo zie je maar dat niets zo onvoorspelbaar is als het weer.
    Maar jullie laten je toch niet tegenhouden door af en toe regen en mindere fietspaden. Dat hoort er (helaas) bij op zulke tochten. Veel succes,!
  2. Rianda:
    9 juli 2022
    Gelukkig hebben jullie alledrie het onweer overleefd, wél een nat pak maar dat droogt wel weer. Geniet van de mooie stad vanavond
  3. Ad Notenboom:
    9 juli 2022
    Jullie hebben w pech met het weer. Maar "na regen komt er zonneschijn " en dat dat hebben jullie verdient. Mooie dag morgen.
    Groetjes ook van Els
  4. Jos Raaijmakers:
    10 juli 2022
    Het weer mag wel iets beter worden Johan.
  5. Piet Vissers:
    10 juli 2022
    Johan en de andere 2 fietsers , jullie hebben zo veel gefietst en je kunt veel zaken plannen maar op het weer heeft geen enkel mens invloed. Het komt zoals het komt. Komende week komt de wind uit een andere hoek dus we hopen voor jullie daar ook.
    Groet PIET.