4e etappe Alfsee - Petershagen 87 km

6 juli 2022 - Petershagen, Duitsland

Na een zeer goed ontbijt met ons eerste gekookt eitje vertrokken we om tien voor negen voor onze rit van 82 km; bewolkt en 17 graden en ook vandaag weer wind in de rug. Na zo’n 8 km kregen we een wegomleiding die voor fietsers en wandelaars werd aangegeven met borden. We volgde de aanwijzingen die in het begin over een smalle asfalt weg liep met losliggende split er naast. Op enig moment raakte ik van het asfalt af, probeerde er te snel weer terug op te komen en schoof onderuit. Gelukkig reden we amper 15 km p.u. zodater geen schade was bij mij of bij mijn fiets. Wel effe schrikken natuurlijk.

Na de omleiding waren we op de GPS van Jan en Rinus de weg kwijt en het signaal kwam niet terug. We reden door een dunbevolkt natuurgebied Dummermoor (moor is moeras) en we moesten het dus zelf uitzoeken. We reden Oost en OZO met het Teutoburgerland (lage heuvels) rechts van ons, dan zou t wel goed komen, was onze verwachting. Zo hebben we 15 of 20 km gereden en zagen dat er spul uit de grond werd gehaald voor turf en tuinaarde, zo ver als je kon kijken. Na zo’n 32 km kwamen we weer op onze GPS route. Rekening houdend met de omleiding hebben we maar 2 of 3 km meer gereden dan vooraf gepland was.

Na deze zoektocht, hebben we vooral (rustig) over landweggetjes gereden en zijn nauwelijks mensen tegengekomen. Om kwart voor drie waren we in Petershagen. Na het douchen, hebben we beneden (daar hebben we Wifi) naar de zeer spannende laatste 50 km van de kasseien etappe in de Tour gekeken.

Zojuist lekker warm gegeten en nu liggen of zitten we op onze kamer uit te buiken en daarna gaan we nog even naar de Biergarten op de foto.