12e etappe Greifswald - Poolse grens - Heringsdorf 95 km

14 juli 2022 - Heringsdorf, Duitsland

Gisteren avond nog naar Greifswald geweest en op het centrumplein in de avondzon een biertje gedronken terwijl Harrie Saxefonie midden op het plein, zijn deuntjes aan het spelen was.

Vanmorgen zaten we kwart over 8 op de fiets om via Ludmin en Freest richting Wolgast en vandaar het eiland Usedom op te rijden. Er staat een frisse wind  (weliswaar geheel of half in de rug) en het is maar 17 graden. Na een stop in Freest (zie foto) bereiken we na 50 km Usedom en rijden naar Zinnowitz de eerste badplaats die wij aandoen op dit eiland. Hier doen we inkopen,eten en drinken de helft op en gaan verder.

Hierna komt een tocht van 45 km langs de Oostzee kust op dit eiland, tot aan de Poolse grens. En onze tocht is een aaneen schakeling van toeristische trekpleisters zoals: leuke badplaatsjes, campings in de bossen en de duinen zoals je ze ook bij Renesse ziet, veel toeristen die aan het fietsen zijn en bossen. In deze bossen gaan de paden op en af, een stijging van 13% lukt me nog net maar bij twee van 16% moet ik toch effe van de fiets.

Op enig moment rijden we over een bospad met links een strookje bomen, duinen en de zee en rechts een camping; 5 km lang en steeds 3 of 4 tenten, caravans en/of campers naast elkaar. Het lijkt wildcamperen maar dat is t niet.

Bij Banzin begint een wandel en fiets boulevard die bij Heringsdorf breder wordt en doorloopt tot na Ahlbeck. Eenmaal Ahlbeck voorbij is het nog 3 km tot de Poolse grens, hier zijn we meteen naar toe gereden en toen naar onze Herberg. Een hele grote Herberg die echt gewild is maar dat verbaast ons niets.

sMiddags hebben we nog gewandeld en op het strand op een terras gezeten en s’ avonds met de fiets over de boulevard waarbij we in Bansin bij een Braderie terecht kwamen.

al met al een leuke en goed gevulde dag waarbij ons 2e doel “Polen bereiken” afgevinkt kan worden. Op naar Berlijn, doel 3.

groetjes

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Rianda:
    14 juli 2022
    Leuk jongens weer een doel bereikt! En nu recht zo die gaat naar Berlijn ;-)
    Morgen weer een fijne fietstocht gewenst
  2. Yvonne Suijkerbuijk:
    14 juli 2022
    Weer een heel mooi verslag van een mooie dag, heel leuk om te lezen en mooie foto’s!!
  3. Loes staps:
    15 juli 2022
    Weer een mooie dag met n mooie rit.
    Morgen op weg naar Berlijn!
    Succes
  4. Loes staps:
    15 juli 2022
    Mooie dag, mooi weer en n mooie tocht.
    Op naar Berlijn!!
    Succes
  5. Jos Raaijmakers:
    15 juli 2022
    Het eerste doel is gehaald.👍