10e etappe Warnemunde - Born 67 km

12 juli 2022 - Born am Darß, Duitsland

Gisteren na het eten hebben we nog een flinke avondwandeling gemaakt. Eerst door de straten van Warnemunde naar het centrum, van daaruit naar de haven en het zeegat van Rostock en daarna langs de Vuurtoren (zie foto) over de boulevard terug naar onze Herberg.

Vandaag een korte etappe maar dat komt goed uit want we willen vanmiddag wat kleren wassen en drogen natuurlijk. Vanuit onze Herberg kunnen we naar het zeegat van Rostock fietsen en daar met de veerpont over steken, maar wij hebben er voor gekozen om landinwaarts langs en door Rostock te fietsen. Zo gezegd zo gedaan, de route is goed aangegeven en na 22 km zijn we Rostock voorbij en na goed 35 km zijn we weer aan de Ostsee in Graal-Muritz voor een terrasje. De zon schijnt nauwelijks er staat een flinke wind en het is ‘n graad of 19; niet warm voor de badgasten maar wel lekker fietsweer omdat we de wind in de rug hebben.

Het landschap waar we vandaag doorrijden verschilt enorm van gisteren. Na Rostock volgt een behoorlijk groot bos en daarna rijden we langs de duinen maar zien we de zee nauwelijks. Er staan hier wel veel huizen met riete daken. In Gustrow kopen en eten we onze lunch omdat we daarna nauwelijks nog winkels tegen zullen komen denken we en dat klopt helemaal.

Om kwart over 1 komen we aan bij onze herberg met camping. Het ligt heel afgelegen in een groot natuurpark en mijn telefoon (G4) doet ‘t niet en de receptie is tot 15.00 u gesloten. Maar zoals verwacht heeft de camping wel een wasgelegenheid (wasmachine en droger) en voor een paar euro draait ‘t. Deze jeugdherberg bestaat naast het receptiegebouw uit  losse huisjes en een kampeerterrein. Nadat de receptie is geopend kunnen we ook op internet (bij de receptie) maar ik heb voor mijn telefoon nog steeds geen bereik.

Het is hier best wel druk, 3 groepen kinderen waarvan 1 groep Duitse kinderen van 10 tm 13 waarbij een gedeelte van de leiding engelstalig is en engels met ze spreken om zodoende speels engels te leren. 1 groep mensen met een beperking en daarnaast ook nog families die op de camping staan.

Na het avondeten fietsen we nog n rondje van 20 km; eerst verkennen we het begin van de route voor morgen en daarna rijden we via de dorpjes Wiek en Born terug.

Morgen begint het echte werk weer want dan krijgen we 3 etappes van rond de 100 km.

groetjes TRESSS

1. Yvonne Suijkerbuijk:
    12 juli 2022
    Dat was weer een mooie dag voor jullie!!!
  2. Jan & Bets:
    12 juli 2022
    We lezen elke dag met veel plezier jullie reisverhaal.
    Nog een mooi vervolg van jullie fietstour door Duitsland.
  3. Frans Simons:
    12 juli 2022
    Ook ik volg jullie dagelijks. Zoals jij schrijft Johan is het of ikzelf meefiets en alles mee beleef. Het is mooi om te zien dat iedere dag weer wat anders in petto heeft. Morgen met schone kleren en uitgerust de volgende dagen tegemoet. Veel succes en plezier samen en hopelijk goed weer.
    Gr. Frans
  4. Ad Notenboom:
    Hoi Johan
    Mooie weergave van jullie fietstocht. Lijkt de Oostzee ook een beetje op onze Noordzee? Of is de omgeving en natuur daar heel anders?
    Groetjes Ad
  5. Rianda:
    13 juli 2022
    Leuk verslag weer Johan. Veel succes met de 3 langere fietstochten de komende dagen